Solstollarna

Nostalgisk luciakväll

OLA RINGDE HÄROMDAGEN och berättade att våra två DVD:er nu såldes tillsammans i en liten box för endast 99 kronor! Vilken fantastisk nyhet!  Jag måste få se den i verkligheten! Packade min väska och kastade mig på tåget till Malmö.

VÄL DÄR STÖTTE jag snart ihop med Bo ”Skumberg” Mårtensson, mitt i julstressandet på Gustav Adolfs torg.   – Har du hört, sa jag ivrigt, nu har dom samlat båda godbitarna i samma förpackning!    – Är det sant? ropade Bo, och jag såg hur hela hans vintertrötta ansikte lyste upp i mörkret.   – Vi måste gå in och kolla! fortsatte han och drog in mig i  HM-butiken runt hörnet.

– Ja, du har minsann rätt, skrattade han. Båda godbitarna i samma förpackning, och i olika färger och  storlekar dessutom.   – Nej, din lustigkurre, stönade jag, jag menar våra Solstolle-DVD:er från 2006 och 2007.

VI RUSADE UT på torget igen där vi hamnade mitt i en tv-inspelning. Yes!!! tänkte jag, äntligen dags att återuppliva min avsomnade tv-karriär! Jag gick fram till fotografen och sa vem jag var, men han tittade bara konstigt på mig och vände sig om åt ett annat håll.Märklig typ!   – Kom nu, ropade Bo, vi måste hitta boxen nånstans innan den tar slut!   Vi skyndade vidare, ut och in i olika affärer sprang vi, och till sist hittade vi boxen.

HÖGST UPP PÅ en hylla i Expert-butiken på Triangeln stod den. Alldeles ensam, alla andra ex var tydligen sålda.

VI BARA NJÖT, Bo och jag, och drömde oss tillbaks till sommar och sol och ett helt annat liv för ungefär tjugofem år sedan.

DET VAR TIDER det, kom vi överens om, och spankulerade vidare i Malmös luciavimmel.

HälsningarPer

37 kommentarer

  1. Ja, för ungefär tjugofem år sedan (och två månader) satt ni ju faktiskt själva och sjöng i skyltfönstret till ”Gammalt och nytt” utklädda till för tidiga jultomtar…

    Kan ni inte göra det igen, snälla!!!

  2. TACK; TACK, och åter tack för¨återkomsten på sidan!!! Blir det mer nu????

  3. Här är en intevju med Martyna som publicerades i Folkbladet i onsdags inför premiären igår kväll:

    Musikalartistens dröm

    Norrköping

    – Första veckorna med repetitioner är som en smekmånad. Det är väldigt, väldigt roligt, säger Martyna Lisowska som spelar Sally Bowles när Östgötateatern ger Cabaret.

    – Sally är en gåta. Hon döljer väldigt mycket och är väl en glad skit utåt – allt är toppen. Man vet väl inte riktigt vad som händer där under. Men hon är en överlevare, gör det som krävs, säger Martyna.

    Själv säger sig Martyna vara en glad människa som vill väl, men det är klart att det finns situationer där hon drar på ett glatt ansikte.

    – De som känner mig vet förmodligen om hur jag mår ändå och jag är nog inte så bra på att dölja det, säger Sally.

    Sally Bowles är en drömroll, men en roll som man inte glassar sig igenom. Att den dessutom innehåller sång och dans passar Martyna perfekt. Hon har nämligen sin grund i Balettakademin i Stockholm och är en erfaren musikalartist.

    Hon har medverkat i A Chorus Line, Chess, Evita, Grease, Chicago, West Side Story och Kharmen på scener som Oscarsteatern, Göteborgsoperan, Cirkus i Stockholm och Göta Lejon. Men det hela började tidigare än så.

    – Jag var med i ”Solstollarna” som gick på sommaren och ”Toffelhjältarna”, som gick på vintern på tv på 1980-talet, berättar Martyna och ser så där behagligt oberörd ut över kändisskapet.

    Under senare året har hon medverkat i Norrlandsoperans ”bloggopera” Sjökor och Stekare och som om inte det var nog skapat magi tillsammans med Joe Labero.

    – Det var ju inte så att jag trollade, jag sjöng i showen och det var väldigt kul, säger Martyna.

    Martyna har sitt ursprung i Polen, mamma är sångerska och pappa är musiker. Ju mer vi pratar om Martyna ju fler likheter med regissören Tea Andersson hittar jag.

    – Jo, vi har en hel del gemensamt och jag tycker väldigt mycket om att jobba med Tea. Hon är faktiskt den enda kvinnliga regissör jag jobbat med under de 14 år jag hållit på, säger Martyna.

    Att Cabaret, som utspelar sig i andra världskrigets Berlin, skulle vara en särkilt intressant musikal just med tanke på Martynas bakgrund tycker hon inte. Snarare är det så att Cabaret är en så fantastisk välskriven musikal att den är ständigt angelägen och viktig oavsett vad man har för bakgrund.

    – För mig är den perfekt eftersom den har allt jag kan. Tre olika uttrycksformer, sången, musik och dialog som går i varandra utan att någon bryts, säger Martyna.

    Nu är det inte långt kvar till premiären och repetitionerna pågår för fullt.

    – Visst fan är det roligt att gå till jobbet, men det är ett jobb och ibland är det såklart motigt precis som i vilket annat jobb som helst, säger Martyna.

    Att ständigt spela samma föreställning om och om igen är enligt Martyna inte så jobbigt. Det är en ny publik varje gång och lägsta nivån är ändå föreställningsnivå. Det är en utmaning att alltid göra sitt bästa och ge publiken det bästa man kan.

    Som frilans tvingas Martyna ständigt att söka nya jobb.

    – Jag tycker inte om auditions, på ett sätt är det väl som andra anställningsintervjuer, men här tvingas man ofta gör det inför andra som söker samma jobb. Och jag ser ju också alla andra som söker, säger Martyna.

    Som musikalartist finns det inga fast anställningar och Martyna vet vad hon har valt och vad som krävs av henne och hennes familj.

    – Jag är van att pendla, att bo på olika ställen i perioder och än så länge funkar det. Skulle jag upptäcka en dag att jag inte trivs med det så får jag väl ta ett nytt beslut då, säger Martyna.

    Sallys motspelare i Cabaret är Cliff – och han älskar Sally och Sally älskar nog honom också. Cliff spelas av Tobias Almborg och Martyna är väldigt förtjust i sin motspelare.

    – Tobias är fantastisk, men man kan göra ett bra jobb även om man inte tycker om sin motspelare, säger Martyna.

    Hon gillar inte bara sin motspelare utan hela Östgötateatern.

    – Det är en bra arbetsplats med trevliga människor och ett väl fungerande teaterhus dit jag gärna återvänder, säger Martyna.

  4. Så roligt att se aktivitet! Kommer väl under helgen att titta igenom Toffelhjältarna och hade så gärna sett Gammalt och Nytt, på mina egna inspelningar, men har ingen VHS kvar!

  5. Vilken vacker syn! Och förra sommarens konserter… det var också tider det!

    God jul/Elin

  6. Hallå igen!
    Om inte Ola, Per, Bo eller någon av alla er andra redan har bokat biljett till vår lagom långa favoritprimadonnas senaste rolltolkning, kan ni ju alltid läsa premiärrecensionerna! Här är ur Norrköpings Tidningar:

    Utmärkt och tät Cabaret

    Hals- und Beinbruch! De medverkande i musikalen Cabaret på Östgötateatern är att lyckönska till en tät och intressant föreställning, menar NT:s Michael Bruze.

    Måste tillstå att jag var skeptisk när jag hörde att John Kanders och Fred Ebbs succémusikal från Broadway skulle sättas upp igen på östgötascenen. Detta är nämligen teaterns tredje uppsättning av Cabaret. Har de ingen fantasi, tänkte jag.

    Det gäller nämligen att beväpna sig med visioner och ambitioner i repertoarvalet för att locka teaterbussarna till Norrköping, inte därifrån. Javisst handlar det även om pengar, men Östgötateatern har inte råd med att spola musikalerna i framtiden. De borde utgöra verksamhetens kassakossor.

    Jag har tidigare sett suveräne Olle Johansson i rollen som konferencieren både 1969, då det var Europapremiär i Norrköping, och 1991. Nu var det Richard Carlsohns tur. Han är ingen duvunge, Richard har redan hunnit med två uppsättningar av musikalen, dels i Tranås, dels 1989 på Oscarsteatern i Stockholm. Cabaret är en slitstark musikal.

    Tereza Anderssons regi har stenhård koll på den lilla ensemblen. Den stora scenen bjuder inte på någon intim klubbkänsla, men det kammarmusikaliska formatet och viljan att skala av är alldeles utmärkt och kunde rentav ha drivits ännu längre i genomförandet. Här gödslas inte med hakkorsflaggor och bindlar. Våldet är minimerat. Jag gillar det.

    Samtidigt finns där en fara att innehållet blir alltför generellt, att ord om utanförskap, negativ särbehandling och blindhet inför rasistiska våldsdåd inte når ända fram. Här finns inga oskyldiga, i våra vardagslandskap går det att finna oändligt många situationer där vi alla har att höja vår medvetenhet kring de egna tankarna och handlingarna.

    Föreställningens öppning visar på de underjordiska existenser som kravlar sig upp till ytan när det moraliska mörkret sänker sig över världen. Visst kan vi alla skrämma tillbaka dem, det gäller att ha koll på demonerna, både inbillade och verkliga. Vara på vår vakt. Ständigt.

    Richard Carlsohn är alldeles förträfflig som spelledare för det galleri av personer som befolkar ett Berlin som håller på att koka över. Hans nuna dyker upp överallt och det verkar endast vara han som vet att skutan håller på att kapsejsa. Carlsohn vet att fixera blicken och fokusera rösten på ett påträngande vis.

    Föreställningen har flera huvudroller. Tobias Almborg som Cliff och Martyna Lisowska som Sally spelar det unga paret och fyller dialogen med intensitet och nerv. De har valt skilda grammatiker för sina liv. Liselott Lindeborgs Fräulein Schneider och Jörgen Mulligans Herr Schultz, är rörande och agerar proffsigt med återhållna medel. Killarna, eller är det tjejer, på Kit Kat Club får i Mattias Carlssons fräcka och utmärkta koreografi slita rejält.

    Alla hjälps de åt att göra en tät och alldeles utmärkt föreställning. Hals- und Beinbruch!

    Michael Bruze

  7. …och här ur Folkbladet:

    En Cabaret för 2000-talet

    Magin i Cabaret slår sig in redan i den musikaliskt välkända upptakten, Willkommen, bienvenue, welcome. Den fylliga orkestern stark och känslig. Storyn gungas in, så kommer dom, den lille djävulske conferencieren och baletten.

    Detta är en Cabaret för det tidiga 2000-talet. Balettflickorna är gossar och inget insmickrande bensprattel här inte. Killarna är tuttiga och har svarta fula resårgördlar, det är balettflickor med hår på bröstet.

    Snart känner vi alla rollerna, den lite tröga författaren Cliff (med gosedjur!) som vi väl ska identifiera oss med i meningen att vi som han ska kittlas av det dekadenta cabaretlivet; här är Fräulein Schneider som snål och utsatt rumsuthyrare, hennes inneboende Herr Schultz, den lättsinniga Fräulein Kost och hennes alla kusiner eller om det är brorssöner…

    Och Sally, hon som finns på Kit Kat Club, den lilla stjärnan med de stora drömmarna. Miss Sally Bowles som tar för sig av Cliff enligt lagen att nöden är uppfinningarnas moder. Två fattiga är bättre än en.

    Det tar sin tid av dans, sång, scenuppvisningar och dialoger – som den spirande kärleksaffären mellan frukthandlaren och hans hyresvärdinna – innan publiken och någon på scenen får en aning om vad som pågår utanför deras värld. Det är ju Tyskland tidigt 30-tal.

    Det framgångsrika nassepartiet visar sig inte förrän strax före paus i den här musikalen, men som i vilken känd operett som helst vet ju publiken vad den väntar på. Dissonanserna, hoten, det ofattbara.

    Allt det som ger musikalen Cabaret djup och gör den till den så gärna spelade, den så gärna åhörda. Det är ju tredje gången bara i Norrköping. Och så musiken förstås med alla sina underbara slagdängor, Ananasvisan, Livet är en cabaret, Säg inget till mamma, Money money, money osv.

    Scenen (av Sven Dahlberg) är stor och svart och sliten, lite möbler glider ut och in, det är en mycket återhållen, bakgrundsmässig, nästan ödmjuk scenografi. Tilltalande.

    Kostymerna (av samme scenograf) är i linje, brösten försvinner på balettpojkarna, de har små dansklänningar i ett nummer, i andra görs små förändringar, conferencieren är naturligtvis svartklädd.

    Richard Carlsohn balanserar i rollen någon gång farligt nära Chaplin, men ska ju ha horn i pannan och ibland finns de på plats och vi får ta del av hans cyniska förakt. Han finns ofta med på scenen som betraktare, han vet allt och kan utnyttja människors svaga sidor. En hallicksjäl rätt igenom.

    Liselott Lindeborg som Fräulein Schneider lyckas ge sin karaktär flera sidor, oftast är hon ju bara värd förakt i sin snåla rädsla, men nu kan vi se hennes utsatthet. Även om man inte vill att livet ska vara så smått, övertygar tolkningen. Här finns pjäsens moraliska knutpunkt, vem vågar vara orubbligt rakryggad mot en förkrossande överhet?

    Sally Bowles viktiga roll gör Martyna Lisowska med den ytliga sorglöshet som krävs, hennes röst är magnifik och hon brister exakt i den sorgesamma ”Livet är en cabaret”. Jörgen Mulligan gör sin Herr Schultz till den looser han är, han som inget förstår förrän allt är för sent, han sjunger aningslöst med i ”Morgondagen är vår” – man vill skrika åt honom att fly, Men hans kärlek lågar. Therése Angleflod är lite sötslipprigt rolig, ständigt iförd negligé, snabb att ställa upp bakom naziledaren. Han görs med skärpa av William Wahlstedt

    Det har blivit en Cabaret för sin tid, lite sparsam, queer, mer brokig än elegant, mer av teamwork än stort stjärnfokus, tekniskt finurlig särskilt i det effektrika och unika slutet.

    Mattias Carlsson har gjort en rolig, ganska okomplicerad koreografi, dansarna fixar jobbet med all ära.

    En föreställning för öga och öra. Med en smula snabbare puls i vissa delar hade den lyft ännu lite till, men det finns inga skäl till gnäll.

    Brittmarie Engdahl

  8. Snälla du, bespara oss de meterlånga spalterna med minimum Dunsö/Ström-relaterat. Tro mig, de kan säkert googla de också. 🙂

    God jul!
    /Johan

  9. Jovisst, Johan, du har helt rätt, texterna hade naturligtvis passat bättre under sektionen för ”medverkande” och vad respektive artist har för sig nuförtiden. Vi har en massa gamla pressklipp om Dunströms tidigare verk och liknande också, vår ursprungliga idé var ju att vi fans kanske skulle kunna hjälpa Ola och Per att fylla på och utveckla hemsidan med allsköns information och annat material av äldre och nyare datum om de inte själva hinner, som andra mysiga fansiter… du verkar ju haft en del kontakter här, tror du att det skulle kunna vara möjligt?

  10. …apropå själva samlingsboxen… kolla in danskurs-sketchen från ”Nya drömplanket” (1984) där Ola skall lära bland andra Truls och Lotta lämplig danskonversation, och hur otroligt svårt Lotta har att hålla sig för skratt när hon skall säga sina repliker!!! Underbart…

  11. Klaga inte Johan R! Det är väl kul att det blite fart på sidan igen fatän jag kan hålla med dig om vissa längder på inlägg, men det är oväsentligt i sammanhanget! MEN Dunströmar: var var ni under den aktivaste perioden? Sökte ni aldrig på internet efter solstollarna? Varför dök ni inte upp på konserterna? Finns andra ????, men armétälten är beställda till julafton då det blir maratonvisning av Toffelhjältarna!

  12. Alltså tolka mig inte fel, ser gärna när ni fyller på med info, det får ni ha tack för, menar bara att i stycket om Cabaret så var det väldigt lite av texten som var… relevant liksom.

    Conny Ohlsson: Håller med. Väldigt många som bedyrar hur de älskar Solstollarna men som inte kunde tänka sig att ta ett tåg ner till Malmö för vad som verkar vara ett one-time-only-event…

    God jul!
    Johan

  13. Okej, det var mitt fel att det blev onödigt långt, jag hade tänkt lägga in några länkar, men kom inte ihåg vad Glinda hade sagt, eftersom jag är lite oteknisk…och så greps jag av tillfällets entusiasm, och då blev det så där, förlåt. Jag kanske borde ha överlåtit det åt Ozma eller Nikko istället…

    decemberregniga hälsningar
    Fröja

  14. Överlåtit åt mig? Hurså, ser jag ut som en hacker, tycker du? Virrhjärna där…

    Julförnärmade hälsningar
    Nikko

  15. Fröja, du behöver inte lägga in en länk i själva texten, du kan skriva adressen i fältet för ”webbplats” och tala om det sen, så kan eventuella intressenter klicka på ditt namn om de känner sig hugade… din yrhätta!

    God-snart-Jul-hälsningar till alla er andra
    Glinda

  16. Conny
    Jag har fortfarande min gamla VHS kvar. Vi hörs till våren, tar en pilsner och tittar på filmer.
    Hälsningar
    Janne
    PS: Märkligt att återkomsten med inlägg från Stollarna här inne sammanfaller med jordskalvet….Nästa lika sällsynt, menar jag…?
    Undrar när nästa skalv kommer……

  17. Hmmm, det märks tydligt att vissa börjar jobba klockan 09:00 (även om just ”jobba” verkar vara en mild överdrift)

    För att återgå till det som Conny och Johan var inne på tidigare, så hade faktiskt ingen av oss en aning om den här sidan, några utgivna DVD:er eller återföreningskonserter för mer än en vecka sedan, och det tror vi oss knappast vara ensamma om! ”Finns andra?” frågade Conny, jag antar att du menar om det finns fler potentiella fans som svävar i okunskap om Dunströms senaste verksamhet, och vi skulle nog våga gissa att de flesta gör det! Av bortåt hundratalet personer i vår bekantskapskrets (mestadels sena 70-talister) som vi har pratat med var det ingen som trodde något annat än att Ola & Per hade bytt branch för gott efter Yezzp. Dock blev alla lika glansögt nostalgiska när vi förde gamla minnen på tal, och lika djupt besvikna över att ha missat återföreningen. Men informationen lyckades väl aldrig tränga igenom det allmänna mediebruset. Bor man som vi i Göteborg får man ju inte heller automatiskt reda på vad som försiggår i Malmö…
    Apropå att söka på internet, tror jag att det var många av oss som gjorde det för en 10-15 år sedan, när internet var ungt, men då fanns det ju inget särskilt att hitta, och så småningom ger ju folk upp och tänker på annat…

    Men ”den aktivaste perioden” behöver väl inte vara över än? Vi tror att det finns en enorm intressepotential runt om i befolkningen, det gäller bara att nå ut till dem, och en aktiv levande fansite kunde väl vara en bra början, eller?
    Hoppsan! Nu blev det här inlägget näsan lika långt som Fröjas…

    smått agitatoriska hälsningar
    Loke

  18. Ja, även artiklarna på Wikipedia skulle behöva förbättras, där är alldeles för många röda länkar, och för lite bilder och information. De borde vara lika omfattande som Björn & Bennys dito!

    konspiratoriska hälsningar
    Nikko

    P.S. (så snällt att du kommenterar min arbetsmoral, Loke. Det måste ju ha tagit mig flera sekunder att skriva det där inlägget imorse! Men jag förstod piken fast den var fin, höhö)

  19. …även informationen på IMDb borde rättas till och utökas en hel del…

    pedantiska hälsningar
    Loke

    P.S. (vadådå? Det var ju du som började, den som sa det han kan va det!)

  20. Klart vi ska träffas janne och titta på filmer och dricka bier! Var är adepterna? de fick ju fart på sidan igen! Kom igen adepter! Förväntar mig en julhälsning från Ola och Per, men om jag inte får den så önskar jag dem och alla besökare på sidan en riktigt God Jul!! Titta på Toffelhjältarna eller Gammalt och Nytt och upplev en jul som den bör vara!

  21. Jag hittade också boxen! Köpte den till syrran i julklapp. Hon vill nämligen låna mina exemplar men det går jag inte med på för då lär jag aldrig återse dem. Sån är hon, lite tjuvaktig när guldet glimmar…

    Passar på att önska god jul till mina barndomsidoler! Skulle sälja min själ för att få se alla Toffelhjältarnas avsnitt igen. =)

  22. Förstår dig Sandra! är på avsnitt 8 av första serien och på julafton fortsätter vi på del 2 från 1986! Del 1 är från 1984!
    Göd jöl, som greven sa!

  23. Är det någon som vet något ställe på nätet (eller ställe i Göteborg) där denna omtalade box går att inhandla? 😀

  24. Boxen skulle vara en fin julklapp (lite sen önskan kanske).

    Kul att den sålde slut så snabbt i Malmö. (Efterfrågan!!!!!!)

    Kul också att det går så bra för Martyna.

    GOD JUL allihopa!

  25. GOD JUL ALLA DUNSÖ-STRÖM-ÄLSKARE! NU HOPPAS BARA JAG OCH MÅNGA ANDRA ATT TOMTESTRÖM HÄLSAR OSS ALLA EN GOD JUL IMORGON!
    Toffelhjältar och gammalt och nytt på er alla!

  26. En synnerligen God Jul önskar, även jag, er alla!!
    Ett gott nytt år också!

  27. Sitter här med min glögg och önskar alla
    EN JOD GUL OCH ETT GNYTT NÅT ÅR!

  28. Juliga hälsningar till er alla från mig!
    Tullaren och Hjördis och Vaktmästaren hälsar också.

  29. Gott nytt år till allihop,och särskilt till Per, det var så kul att träffa dig och Inga-Lill i Holmsund i höst.

  30. Vad nu, får man inte länka till Ginza där man kan köpa er box? Skulle mkt gärna ha en förklaring till varför mitt inlägg togs bort, vill ni inte folk köper era produkter eller??

  31. Hm nu syns plötsligt mitt tidigare inlägg, men det står även ”Your comment is awaiting moderation” så jag antar att ingen annan kan se det, beror väl på länken till Ginza… Så, ta gärna bort mitt senaste inlägg… 😉

    Nå, jag skrev iaf att man kan nu förhandsboka boxen på Ginza, för 149 kr. Men enligt dom släpps den inte förrän 18 december i år, 2009, måste ju vara lite fel…

Kommentarer är stängda.